ترموود برای ساخت نمای ایرانی

چوب ترموود در معماری

چوب ترموود در معماری، دارای کاربردهای فراوانی است. به طور کلی، ترموود را به علت این که از چوب ساخته می‌شود، می‌توان در معماری و دکوراسیون کلاسیک به کار برد. چوب، اولین متریالی به شمار می‌آمد که در ساخت خانه آن را به کار می‌بردند. اکنون نیز انواع چوب در زمینه نما و معماری از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

این روزها، از چوب ترموود به عنوان یک متریال شیک و لوکس در معماری ایرانی، نما، کفپوش و دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب، به بررسی کاربرد چوب ترموود در معماری ایران در بخش‌های ‌مختلف معماری و همچنین استفاده از آن در معماری معاصر و قدیم ایران می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

 ترموود در معماری معاصر و قدیم ایران

اگر توجه کرده باشید انواع چوب معمولی و خشک شده داخل معماری قدیم ایران، در قسمت سفت کاری و نازک کاری قابل مشاهده است. در قسمت سفت کاری، این چوب‌ها را به عنوان تیرک سقف، به کار می‌بردند. در قسمت نازک کاری یا همان تزئینات، نیز انواع این چوب‌ها را برای ساخت و تولید در و پنجره استفاده می‌کردند.

خدمات و محصولات شرکت دنیای کامپوزیت

افزون بر این در بعضی از نوع‌های معماری ایرانی همچون طراحی خطوط منحنی و هندسی هنرمندانه، اگر از چوب ترموود استفاده کنیم، محدودیت‌ها و دشواری‌هایی وجود دارد و نمی‌توان آن را اجرا کرد. اما در کنار این مشکلات، می‌توان چوب ترمو به سبک معماری ایرانی با طراحی‌های شکسته و گسترده (طرح‌های بزرگ) را استفاده کرد. به عنوان نمونه، می‌توان به خانه‌های روستایی گیلان و مازندران اشاره کرد که نمونه‌هایی از این موارد هستند که در ساختشان از ترموود کمک گرفته‌اند.

 ترموود در ساخت آلاچیق‌های ایرانی

امروزه می‌بینیم آلاچیق‌هایی از جنس چوب در مکان های تفریحی و باغ‌های شخصی بسیار وجود دارند.
بیشترین کاربرد ترموود را نیز در ساخت این آلاچیق‌ها شاهد هستیم. از آن جایی که چوب ترمو مقاومت زیادی در برابر رطوبت و استحکام بالایی دارد و همچنین به دلیل داشتن رنگ کرمی یا قهوه‌ای باعث می‌شود چوب ترموود به خوبی با رنگ سبز گیاهان در باغ ترکیب شده و باعث ایجاد نمای زیبا و فوق العاده‌ای خواهد شد.

چوب ترمو در دکوراسیون چه کاربردی دارد؟

چوب-ترموود-در-معماری

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، چوب ترمو علاوه بر نما و کفپوش در بخش دکوراسیون داخلی نیز دارای کاربردهای بسیاری است. استفاده از این متریال برای طراحی و ساخت سونا، استخر، روف گاردن و غیره مواردی از کاربرد آن است. همچنین امکان استفاده از چوب ترمو را در خانه‌های دارای حیاط و برای زیباتر کردن باغچه خواهید داشت. این روزها کناره‌های سنگی قدیمی را با ترموود برای حاشیه اطراف باغچه جایگزین کرده‌اند که این کار باعث جذابیت و زیبایی آن می‌شود.

 ترموود در ساخت کفپوش چه کاربردی دارد؟

در کنار نمای داخلی ساختمان‌ها می‌توان ترموود را در بخش کفپوش نیز به کار برد. به عنوان نمونه، در دکوراسیون داخلی ایرانی که رنگ‌های روشن و یا خنثی به کار رفته باشد، استفاده از کفپوش ترموود با رنگ تیره، ظاهر و سبک ساختمان را شیک و زیبا جلوه می‌کند. چوب ترمو را می‌توان به دو دسته کلی چوب سخت و نرم دسته بندی کرد. برای جنس نرم ترمووود از درخت کاج و برای بخش سخت آن از درخت ون استفاده می‌شود. در ساخت کفپوش ساختمان، توصیه می‌شود چوب ترموود سخت را به کار ببرید زیرا استحکام بیشتری در برابر اجسام زبر و سخت دارا است.

 ترموود برای ساخت نمای ایرانی

چوب ترموود در معماری ایران و نمای مسکونی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند. علاقه زیاد ایرانیان به استفاده از چوب در بخش‌های مختلف ساختمان از جمله نما کاملا قابل مشاهده است. ویژگی‌ها و خصوصیات موجود در چوب ترمو، باعث شده برای ساخت نمای ساختمان مناسب باشد.

لازم به ذکر است که در طراحی ساختمان‌ها چوب ترموود را به عنوان بخش مکمل در کنار دیگر مصالح به کار می‌برند. در واقع، واحدهای مسکونی دارای نمای ترموود، معمولا برای قسمت اصلی نما از سنگ، آجر و یا فلز کمک می‌گیرند و استفاده از چوب ترمو در نمای ساختمان برای روح بخشیدن، زیبایی و ارایه آرامش انجام می‌گیرد.

 چوب ترموود در معماری ایرانی

فقط دو دهه از عمر چوب ترموود گذشته‌است. در معماری قدیم ایران، استفاده از چوب به عنوان یک محصول همیشگی انجام می‌شد. چوب ترمو نیز با استفاده از فرآیند و حرارت خاصی به یک محصول جدید و مدرن تغییر کرده‌است. ترموود از نظر استحکام، رطوبت، مقاومت در برابر اشعه خورشید و استحکام نسبت به چوب معمولی بسیار بهتر عمل می‌کند. از همین رو در طول این دو دهه، چوب ترموود دارای بیشترین کاربرد در ساختمان‌های مسکونی ایرانی بوده‌است. البته توجه داشته باشید که در ساخت این ساختمان‌ها، اغلب ترمود به عنوان یک محصول مکمل برای نمای کلی و ظاهر ساختمان‌ها استفاده می‌شود و بخش اکثری از ساخت آن‌ها را فلز و سنگ تشکیل می‌دهد.

 

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X