چوب پلاست یا چوب پلاستیک چیست؟

چوب پلاست یا چوب پلاستیک به عنوان یک محصول جدید از مواد کامپوزیتی به شمار می‌آید. برای آن که تولید شود از خرده‌های چوب، پودر چوب با مقداری مواد پلیمری کمک می‌گیرند. برای این که محصول را آماده کنند مواد را ترکیب کرده و داخل قالب‌هایی قرار می‌دهند. این محصول بدون این که درختان قطع شوند و با کمک گرانول‌های چوب آماده می‌شود. جدیدا این مورد از جمله رایج‌ترین محصولات چوبی شناخته می‌شود.

به صورت عمومی، برای این که کامپوزیت چوب پلاستیک ساخته شود باید یک فرایند دو مرحله‌ای صورت بگیرد. ترکیبی از چوب و گرمانرمی مانند پلی اتیلن چگالی بالا، پلی اتیلن چگالی کم و پلی وینیل کلرید را با هم مخلوط می کنند و خمیر مانند یکنواختی به وجود می‌آید. این فرایند هم به صورت یکجا قابل انجام است هم با کمک فرایندهای پیوسته‌ای صورت می‌پذیرد. یکی از دلایلی اصلی که کامپوزیت چوب پلاستیک خیلی سریع رشد کرد، این است که دارای هزینه‌های کمی در چرخه زندگی خود است. به صورت عمومی، دوره بازپرداخت واقعی این کامپوزیت در مقایسه با چوب‌های تولیدی به روش اعمال فشار مورد استفاده در ساخت عرشه تقریبا ۳ تا ۵ سال تخمین زده شده‌است. از دیگر ویژگی‌های خوب محصولات چوب پلاستیک ثبات ابعادی عالی به همراه تنوع کمتر این کامپوزیت به شمار می‌آید.

ویژگی‌ها و مزایای چوب پلاست

چوب پلاستیک دارای ویژگی‌های منحصر به فردی در مقایسه با چوب است و در ادامه برخی از آن‌ها ذکر شده‌است.

  • در برابر خوردگی حشرات و جوندگان مقاومت بالایی دارد.
  • رطوبت را به صورت ناچیز جذب می‌کند.
  • در برابر عوامل محیطی مقاوم است.
  • هزینه نگهداری پایینی دارد.
  • در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارد.
  • اشتعال پذیر نیست.
  • طول عمر زیادی دارد.

 

معایب چوب پلاست

از معایب چوب پلاستیک رنگ پریدگی است. ایجاد رنگ پریدگی در برابر اشعه uv ، گرد و غبار، سایش و… اتفاق می‌افتد. دیگر عیب این چوب این است که مقدار ناچیزی رطوبت را نیز جذب می‌کند زیرا به هر حال بخشی از آن چوب است. این که برای ساخت آن باید انرژی بسیاری صرف شود نیز از دیگر معایب آن است.

فرآیند تولید چوب پلاست به چه صورت‌هایی است؟

عملیات مخلوط کردن کامپوزیت چوب پلاستیک فرآیندی دو مرحله‌ا‌ی به حساب می‌آید. اول مواد اولیه پلاستیک با پودر چوب در یک میکسر توربو ریخته می‌شود و به طور همزمان به آن گرما داده می‌شود. در گام بعدی مواد میکس شده در اکسترودر دو مارپیچ ریخته می‌شود و ذرات چوب به طور کامل در میان مذاب پلاستیک مخلوط می‌شوند. به هر میزان که ذرات چوب اندازه کوچکتری داشته باشند (معمولا بین 20-60 مناسب است) عمل اختلاط بهتر انجام می‌شود و در نهایت محصول نهایی دارای کیفیت بیشتری خواهد بود.

کاربردهای چوب پلاستیک در بخش های مختلف ساختمان

  • از چوب پلاستیک به عنوان کفپوش استفاده می‌شود.
  • از این نوع چوب برای ساخت نیمکت در پارک‌‌ها و فضاهای سبز و مبلمان شهری استفاده می‌شود.
  • از چوب پلاستیک به عنوان دیوار پوش استفاده می‌شود.
  • از این چوب برای ساخت دکوراسیون استفاده می‌شود.
  • استفاده از آن در ایجاد آلاچیق و پرگولا رایج است.
  • کاربرد آن در ساخت سقف‌های کاذب بسیار مرسوم است.

 

استانداردها و ابعاد فیزیکی چوب پلاست

مواردی به عنوان استانداردهایی کلی و جامع برای بررسی چوب پلاستیک موجود هستند. خود این موارد، چندین استاندارد و روش آزمون را برای این که کیفیت چوب پلاستیک را بررسی کنیم، شامل می‌شوند. این استانداردهایی که توسط سازمان جهانی استاندارد و همچنین کشور ایران تایید شده‌اند، عبارتند از:

ASTM D7031

BS EN 15534

استاندارد ملی ایران شماره ۱۹۹۰۵

سازگاری با محیط زیست

در فرآیندی که چوب پلاستیک ساخته می‌شود، هیچ گونه پسماندی باقی نخواهد ماند که برای محیط زیست ضرر داشته باشد. حتی کربن دی اکسیدی که از تولید این محصول حاصل می‌شود را با کمک روش فیلتراسیون آلاینده‌ها تا حدودی می‌توان کنترل کرد.

 

X