چوب ترموود چیست؟

کاربردهای چوب ترمووود بسیار گسترده است و در ادامه می‌خواهیم به بررسی آن‌ بپردازیم.

همان طور که می‌دانید از گذشته تا به امروزه چوب و محصولات آن در ساخت و ساز به کار می‌رفته است. اما جدیدا شیوه و سبک نوینی را در به کار گرفتن چوب در محصولات استفاده می‌کنند که قطعا زیبایی را نیز افزایش می‌دهد. از با کیفیت‌ترین و بهترین محصول‌های چوبی ترموود فنلاندی است که اولین بار در کشور فنلاند عرضه شد. جالب است بدانید که بعد از گذشت زمان کوتاه، دانش و فناوری که در ساخت ترموود فنلاندی به کار می‌رفت به دست سایر کشورهای جهان نیز رسید. هنوز نیز همچنان در بسیاری از کشورها آن چه که به عنوان اولین انتحاب استفاده می‌شود، اجرای ترموود فنلاندی است. طرز ساخت ترموودهای فنلاندی به این شکل است که اول برش دادن چوب‌های خام انجام می‌گیرد و سپس روش اصلاح حرارتی با استفاده از بخار آب و گرما بر روی آن‌ها اعمال می‌شود. لازم به ذکر است انجام گرفتن عملیاتی که برای تولید چوب فنلاندی ذکر شد در سه مرحله مختلف صورت می‌پذیرد. وقتی که این عملیات به پایان رسید، چوب ترموود فنلاندی که به وجود می‌آید دارای مقاومت فیزیکی و شیمیایی بسیار بالا و فوق العاده‌ای خواهد بود. از همین رو است که استفاده از ترموود فنلاندی با خیال آسوده برای ساخت نماهای خارجی ساختمان و فضاهای باز پیشنهاد می‌شود. کیفیت و مقاومتی که آن‌ها در شرایط جوی مختلف از خود نشان داده‌اند به طور کامل این اطمینان را به ما می‌دهد که از آن‌ها در شرایط گوناگون می‌توان استفاده کرد.

 ویژگی‌های چوب ترموود

ترموود به عنوان یک چوب زیبا و پایدار شناخته می‌شود. برای این که چوب توموود تولید شود از روش‌های طبیعی استفاده می‌کنند، گرما و بخار را بر روی آن به کار می‌گیرند، سپس اصلاحات حرارتی صورت گرفته و بعد از این که فرایند طی شد، تولید انجام می‌گیرد. چوب ترمووود با اصلاح حرارتی که روی آن صورت گرفته، باعث بهبود خواص و مقاومت چوب می‌شود. در نهایت این امر موجب گسترش بازه کاربردی که در آن چوب می‌تواند استفاده شود، می‌شود. اصلاح حرارتی که در ترمووود انجام می‌شود، ابعاد چوب ترمووود را ثابت نگه می‌دارد و در برابر واکنش‌های مختلف آن را مقاوم می‌کند و باعث سر سختی در برابر فرسایش و رزین می‌شود. ترمووود قابل استفاده در داخل یا خارج از منزل، در هر آب و هوایی می‌باشد. ترمووود نوعی محصول طبیعی غیر سمی به شمار می‌آید و نصب و بهره برداری آن راحت خواهد بود.

  • عایق گرما و سرما

این نمونه چوب به طور کلی می‌تواند یک عایق خوب و مناسب در برابر گرما و سرما باشد. در این چوب سرما و گرما کم نفوذ می‌کند و همچنین انتقال آن‌ها، با سرعت بسیار کمی اتفاق می‌افتد. به این دلیل است که نوعی پوشش مناسب و خوب برای سقف‌ها، کف ساختمان و دیوارها به حساب می‌آید.

  • عایق صوتی

چوب ترموود به عنوان یک عایق صوتی بسیار مناسب شناخته می‌شود. چوب ترموود در جذب سر و صدا خوب عمل کرده و محیط آرامی را به وجود می‌آورد.

  • عایق الکتریکی

چوب ترمو رسانای الکتریکی نبوده، که سلامتی انسان را به خطر بیاندازد. همچنین مانند آهن، پلاستیک و سایر موادی که خاصیت رسانایی دارند، این خاصیت در چوب موجود نیست. از همین رو، همواره چوب از نظر سلامت بودن برای انسان دارای اولویت نسبت به سایر متریال‌های ساختمانی بوده‌است.

  • مقاومت

چوب ترمو با وزن کمی که دارد، نسبت به سایر مواد دارای استحکام بالایی است. نقطه شکست طول برای فولاد 5.4 کیلومتر، برای فولاد روکش شده با کروم 6.8 کیلومتر و برای فولاد 17.5 کیلومتر را دارا است. در حالی که نقطه شکستگی چوب درخت صنوبر 19.8 کیلومتر و برای چوب درخت راش 28.3 تخمین زده شده‌است.

  • ظاهر و روش نگهداری

از آنجایی که توقع داریم ترمووود دارای عمر طولانی باشد، اما لزوماً به درمان سطحی نیاز نخواهد بود. برخی از افراد برای این که رنگ و جلوه آن را غنی سازی کنند اقدام به رنگ کردن چوب ترمو می‌کنند؛ در صورتی که تعمیری روی آن انجام نشود، به مرور زمان چوب به طور طبیعی به خاکستری نقره‌ای، چیزی شبیه چوب درخت سرو یا کاج، تغییر می‌کند.

 کاربردهای چوب ترمووود

اصلاح حرارتی چوب باعث بهبود خصوصیات چوب می‌شود و این موجب می‌شود دامنه کاربردها و مصارفی که از چوب استفاده می‌شود، گسترش یابد. از آن جایی که طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های سودمند ترمووود وجود دارد این ماده را برای اهداف بیرونی و داخلی مناسب کرده‌است.

  • روف گاردن ترمووود

قابلیت ضد آب بودن از ویژگی‌های مرسوم ترمووود به شمار می‌آید. به همین دلیل این امکان وجود دارد که در هر قسمتی از روف گاردن یا فضای سبز پشت بام آن را به کار برد و دیگر نگرانی از لحاظ بارش باران و رطوبت وجود ندارد. تغییرات دما و رطوبت و تابش مستقیم نور خورشید روی آن تاثیر چندانی ندارد و مقاومت بالایی از خود در برابر این عوامل نشان می‌دهد و تغییر رنگ و ابعادی صورت نمی‌گیرد. در فرآیند تولید ترمووود مواد شیمیایی به کار نمی‌رود، از این رو اگر از آن در فضایی که افرادی دارای حساسیت و آلرژی هستند، استفاده کنیم هیچ نوع عارضه‌ای در آن‌ها به وجود نمی‌آید. تهاجم حشرات به داخل روف گاردن از جمله مشکلات اصلی است که در طراحی روف گاردن با چوب طبیعی، شناخته می‌شود. در فرآیندی که برای ساخت ترمووود انجام می‌شود، کاهش رطوبت طبیعی چوب به میزان %50 را نتیجه می‌دهد. این امر باعث کاهش احتمال حمله حشرات و موریانه‌ها به چوب ترمو و بالا رفتن عمر ترمووود می‌شود.

 

  • دکوراسیون داخلی

ممکن است شما هم از اجرای ترمووود به ‌عنوان کف‌پوش‌های چوبی و سقف در مکان‌های مختلف اعم از منازل، دفاتر و … آگاهی داشته باشید. اما جدیدا این محصول کاربردهای گسترده‌تر و متنوع‌تری در دکوراسیون داخلی پیدا کرده و از معنا و مفهوم عمیق‌تری برخوردار شده‌است. این گستردگی به نحوی است که مورد استفاده طراحان و معماران، برای قسمت‌های مختلف طراحی داخلی ساختمان قرار می‌گیرد.  مهم‌ترین و پرکاربردترین گزینه‌هایی که از چوب ترمووود در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود، شامل سقف ترمووود، کف پوش ترمووود، دیوار چوبی، تیغه‌ها و چهارچوب پنجره، سونا و حمام، راه پله و نرده و وسایل چوبی منزل می‌باشد.

  • ساختن آلاچیق و سایه بان

از کاربردهای چوب ترمووود در محوطه‌سازی باغ، طراحی آلاچیق و پرگولا را می‌توان ذکر کرد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که باغ بدون سازه‌هایی مانند آلاچیق و پرگولا امکان پذیر نخواهد بود. این سازه‌ها به عنوان سایبان‌های بسیار مناسبی محسوب می‌شوند و آن‌ها را می‌توان در دورهمی‌های دوستانه و به منظور استراحت به کار برد. برای این که آلاچیق و پرگولا را بسازند معمولا متریالی مثل چوب، آجر و شیشه را به کار می‌برند. در میان آن‌ها چوب به دلیل این که طبیعی است و با طبیعت همخوانی دارد، دارای محبوبیت بیشتری در مقایسه با سایر مصالح است. ساخت آلاچیق ترمووود و پرگولا ترمووود علاوه بر این که زیبایی را بهبود می‌بخشد، دوام و استحکام آن را در طی زمان در پی دارد.

  • کفپوش چوبی فضای باز چوب ترمو

کفپوش چوبی فضای باز با چوب ترمو یک نوع پوشش با چوب طبیعی محسوب می‌شود و در کنار زیبایی بخشیدن به حیاط، تراس و یا روف گاردن، دوام بالا و ثبات رنگ خوبی دارد. کفپوش فضای باز چوب ترمو مزایا و ویژگی‌هایی دارد که می‌توان به قابلیت شستشو با آب و مواد شوینده، دارای هزینه‌های نگهداری پایین، مقاوم در برابر آتش و پخش حریق، قابلیت عایق گرما و سرما، مقاوم در برابر ساییدگی، مقاوم در برابر حشرات آفت چوب، قارچ و باکتری‌ها اشاره کرد. اگر بخواهیم کفپوش‌های چوبی که در محیط باز همچون پاسیو، بالکن و تراس، روف گاردن، نورگیر، حیاط، محوطه دور استخر و … به کار می‌روند را با کفپوش‌های داخل ساختمان مقایسه کنیم، می‌توان به تفاوتشان در نسبت مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت و نور خورشید اشاره کرد. چوب ترمو باعث افزایش حس طبیعی در محیط شده و جذابیت و زیبایی محیط طبیعی را به وجود می‌آورد. از آن جایی که متراژ بالکن ساختمان‌های امروزی پایین است، پیاده سازی کف پوش چوب ترمو به هزینه بالایی نیاز ندارد و در نهایت باعث ایجاد تاثیر مثبت دکوراسیون داخلی بالکن شده و حس آرامش را چندین برابر می‌کند.

  • سازه‌های درب و پنجره

استفاده از چوب ترموود برای ساخت درب و پنجره هم ظاهر نمای ساختمان به ویژه درب و پنجره را به سمت طراحی مدرن سوق داده و هم‌ اینکه باعث ایجاد جلوه خاص و زیبایی به نمای ساختمان می‌شود. متریال مورد استفاده در ساخت درب و پنجره علاوه بر این که باید زیبا باشد باید دارای مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف جوی باشد تا در مدت زمان طولانی آسیبی نبیند. متریال چوب ترمو علاوه بر این که ظاهر زیبا و یکدستی دارا است مقاومت بالایی در برابر سرما، گرما و رطوبت نیز دارد. به همین دلیل درب ترمووود هم ظاهر بسیار زیبایی دارد و می‌تواند ورودی ساختمانتان را نسبت به سایر ورودی‌ها خاص‌تر جلوه دهد، و هم این که از مقاومت و استحکام بالایی در برابر شرایط جوی مختلف دارا می‌باشد. درب ترمو وود مقاومت بالایی در برابر ضربه از خود نشان می‌دهد و بنابراین  ماندگاری بالایی دارد. همچنین پنجره ترمووود نیز علاوه بر ایجاد نمای زیبای ساختمان، در برابر سرما و گرما و رطوبت نیز استحکام بالایی دارد.

  • ساخت قرنیز و راه پله

قرنیزهای ترمووود می‌توانند رنگ پذیر باشند، بنابراین رنگ تیر‌ه‌تر نسبت به دیوار و کفپوش را به کار ببرید به منظور این که ترکیب رنگ زیباتری برای شما ایجاد شود. از موارد مهم هنگام انتخاب رنگ این است که رنگ با المان‌های چوبی دیگر موجود در دکوراسیون ست شود. به عنوان مثال در جایی که دکور چوبی یا کابینت چوبی به کار رفته‌است، در صورتی که همان رنگ به کار رفته در کابینت را به کار ببریم، باعث ایجاد زیبایی بیشتری می‌شود. پله و نرده به عنوان اجزای جدایی ناپذیر ساختمان و مجتمع‌ها محسوب می‌شوند. شما می‌توانید ترمو وود را استفاده کنید و به زیباترین شکل آن را ایجاد کنید. چوب ترمو بسیار سبک‌تر از متریال های فلزی بوده و دارای ماندگاری بیشتری است.

  • ساخت سونا و استخر با ترمووود

در گذشته برای این که اطراف استخر را کف پوش کنند سیمان را به کار می‌بردند.  این نوع کفپوش در گرمای هوای تابستان و سرمای زمستان به دلیل جذب بالای دما راه رفتن بر روی آن آزار دهنده و ناخوشایند می‌شد. یکی از بهترین جایگزین‌های سیمان، چوب ترموود می‌باشد که علاوه بر عدم وجود مشکلات سیمان، از مقاومت و زیبایی بالایی برخوردار است. یکی از عیب‌های چوب‌های معمولی و ترمو نشده پوسیده شدن در برابر رطوبت و آب و داشتن عمر کوتاه است. به همین دلیل چوب ترمو را برای استخر و سونا به کار می‌برند و معایبی که برای چوب معمولی است وجود نخواهد داشت و باعث زیبایی و عمر بالا خواهد شد.

  • نمای چوبی ویلا با چوب ترمو

همانند فضای داخلی نمای ظاهری به عنوان زیبایی اصلی هر آپارتمان یا نمای خانه و ویلا به شمار می‌آید و در نگاه اول می‌تواند مخاطب را جذب کند. از این رو سعی کنید نمای ترمووود را برای ویلا به کار ببرید چرا که واقعا جلوه لوکس و جذابی ایجاد می‌کند. در حالی که نمای ویلایی ترمووود دارای زیبایی منحصر به فردی است، این حس را برای مردم ایجاد می‌کند که گویی در طبیعت حضور دارند. این روزها کسانی که از چوب ترمو برای ساخت ویلا استفاده می‌کنند طرفداران پر و پاقرص آن هستند. این محصول از فرآوری چوب طبیعی حاصل می‌شود و ماده‌ای با کیفیت زیاد است که به لحاظ زیبایی شناسی، اگر از آن در انواع مختلف معماری سنتی و مدرن استفاده کنیم، علاوه بر این که هماهنگی ایجاد می‌کند، باعث زیبایی بخشیدن در ساختار به صورت چشمگیری می‌شود.

  • سازه‌های زیرکار چوبی

از دیگر کاربردهای چوب ترمووود سازه‌های زیر کار چوبی است. برای این که چوب‌های ترموود  را نصب کنیم در حالت کلی نیاز است که از زیرسازی خاص استفاده کنیم که در دو شکل زیرسازی فلزی ( شاسی کشی آهنی) و زیرسازی سیمانی قابلیت اجرا دارد. درمورد سطح‌هایی که به خاطر مسائل مختلفی زیرسازی‌های متفرقه‌ای مانند سنگ گچ و…. صورت گرفته به منظور این که امکان نصب را بررسی کنیم باید از کارشناسان فنی شرکت کمک بگیریم.

X