موارد استفاده ورق کامپوزیت

مقاومت ورق کامپوزیت آلومینیوم نما

در این مقاله قصد داریم به مقاومت ورق کامپوزیت آلومینیوم نما بپردازیم. ورق کامپوزیت به صورت لایه لایه و از مواد مختلفی تشکیل شده که در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع مختلفی دارد.

از طرفی تاریخ استفاده از آلومینیوم در ساختمان حدوداً به ۲ قرن می‌رسد‌. آلومینیوم از مزایایی همچون انعطاف پذیری، عایق صدا و حرارت، مقاومت بالا و عدم زنگ زدگی برخوردار است. مزایای این فلز باعث شده تا به صورت ورق کامپوزیت آلومینیوم نیز به کار برود.

خدمات و محصولات دنیای کامپوزیت

ورق کامپوزیت آلومینیوم نما چیست؟

ورق کامپوزیت آلومینیوم از ۳ لایه تشکیل شده‌است که ۲ لایه بیرونی ضخامت ۳ تا ۵ میلی متری دارند و از جنس آلومینیوم هستند. روی لایه‌های آلومینیومی با اپوکسی رزین و PVDF پوشانده می‌شود تا از خط و خش پیشگیری شود و رنگ روی ورق ماندگار بماند. لایه میانی این ورق که از مواد پلی اتیلنی تشکیل شده، ضخامت ۳ تا ۵ میلی متری دارد.

انواع ورق کامپوزیت، کاربردها و تفاوت ها

وجود پلی اتیلن فشرده در قسمت میانی باعث می‌شود تا ورق کامپوزیت آلومینیوم نما از خاصیت عایق بودن برخوردار باشد. این خاصیت اتلاف انرژی را در ساختمان کاهش می‌دهد. آلومینیوم دارای سطح صاف و صیقلی است که نور خورشید را بازمی‌تابد و قسمت کمی از اشعه خورشید را جذب خود می‌کند.

ورق کامپوزیت آلومینیوم نما چیست

یکی دیگر از مزایای آلومینیوم مقاومت در برابر رطوبت است و دیگر زنگ نمی‌زند. همه این موارد باعث شده تا ورق کامپوزیت آلومینیوم نما بیش‌تر در مناطق گرم و مرطوب مورد استفاده قرار گیرد.

اجرای نمای کامپوزیت

مقاومت ورق کامپوزیت آلومینیوم نما در برابر آتش

آتش سوزی در نمای ساختمان زمانی خطرناک‌تر است که مواد به کار رفته در نمای ساختمان قابلیت سوختن داشته باشد. آتش سوزی به ۲ دلیل در نمای ساختمان رخ می‌دهد. یکی از عوامل، آتش سوزی در خارج از ساختمان است و به دلیل قرارگیری در معرض منابع سوختنی اتفاق می‌افتد. عامل دوم، آتش سوزی در ساختمان است که با شکستن شیشه نمای ساختمان را نیز درگیر می‌کند.

منظور از مقاومت ورق کامپوزیت آلومینیوم نما در برابر آتش، میزان ایمنی لایه میانی آن است زیرا پلی اتیلن از پلاستیک است. به همین منظور مهندسین ساختمان، مصرف کنندگان و تولید کنندگان مصالح ساختمانی باید در مورد رفتار ورق کامپوزیت آلومینیوم نما در مواقع آتش سوزی و سطح ایمنی آن مطالعه داشته باشند.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای این ورق‌ها گواهی نامه صادر می‌کند. البته برای صدور گواهی‌ نامه آزمایش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. طبق تحقیقات و آزمایشات انجام شده همانند آزمون گرماسنج مخروطی در صورتی که لایه میانی در مجاورت آتش سوزی قرار بگیرد، گرما، شره کردن و دود ایجاد می‌شود. برای افزایش مقاومت ورق در برابر آتش سوزی باید ترکیب مواد لایه میانی را بهبود بخشید. دریافت گواهی نامه به آگاهی کاربران در مورد رفتار مصالح ساختمانی در برابر آتش کمک می‌کند‌.

مقاومت-ورق-کامپوزیت-آلومینیوم-نما

مقاومت ورق کامپوزیت آلومینیوم نما در برابر آب

ورق کامپوزیت آلومینیوم نما مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت و آب دارد. دلیل این امر قرار گرفتن ۲ لایه فلز در طرفین، ۱ لایه پلی اتیلن در وسط ورق و پوشش رنگ محافظ است. ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم نما حتی در برابر باران‌های اسیدی نیز مقاوم هستند. این ورق‌ها به دلیل اینکه دارای آلومینیوم هستند، زنگ نمی‌زنند. به همین دلایل ورق کامپوزیت آلومینیوم نما در نمای ساختمان و به خصوص در مناطق مرطوب قابل استفاده است. همچنین ورق کامپوزیت آلومینیوم نما در داخل ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق‌ها در مکان‌هایی مانند آشپزخانه و حمام که رطوبت بیش‌تری دارند، به کار می‌رود.

با وجود مقاومت ورق کامپوزیت آلومینیوم در برابر آب و رطوب، فرآیند نصب نیز اهمیت زیادی دارد تا از نشت آب جلوگیری شود. فوم‌های مخصوص آب بندی کردن، پلی اورتان و چسب‌های ماستیک نمونه‌هایی از اقدامات لازم در حین نصب ورق هستند.

سخن پایانی

ورق کامپوزیت آلومینیوم نما شامل آلومینیوم، پلی اتیلن، رنگ PVDF و محافظ ضدخش است که در برابر تغییرات آب و هوایی مانند رطوبت، نور خورشید و حرارت مقاوم است. در نتیجه مقاومتی خوبی در برابر محیط‌های رطوبتی و آب دارد و عایق حرارت به شمار می‌رود.

مقاومت ورق کامپوزیت آلومینیوم نما در برابر آتش کمی جای بحث دارد. از آنجایی که لایه میانی از نوعی پلاستیک ساخته شده، با قرارگیری در آتش سوزی ورق هم آتش می‌گیرد اما به سطح ایمنی ورق نیز بستگی دارد. می‌توان تغییراتی در لایه میانی ایجاد کرد و با دریافت گواهی نامه از اعتبار ورق اطمینان حاصل کرد.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X