تولید چوب ترموود

مراحل تولید چوب ترموود

شاید شما هم جز کسانی باشید که بخواهید درمورد مراحل تولید چوب ترموود اطلاعات کسب کنید. امروزه چوب ترموود در مجموعه متریال های به روزی قرار می‌گیرد که توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌است. از کاربرد چوب ترمو در نمای ساختمان، کفپوش، آلاچیق و … می‌توان نام برد. تولید چوب ترموود از چوب درختانی نظیر درخت کاج و زبان گنجشک انجام می‌گیرد. چوب معمولی فرایندی را طی می‌کند که به چوب ترمو تبدیل شود. در ادامه این مقاله مراحل تولید چوب ترموود را بررسی می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

محصولات و خدمات دنیای کامپوزیت

 تولید چوب ترموود

در گذشته بشر این مسئله را فهمیده بود که اگر چوب را نیم سوز کند یا همچنین چوب را بسوزاند، مقاومت آن را در برابر رطوبت و پوسیدگی چند برابر می‌کند. اما با این وجود چوب با گذشت چندین سال  فرسوده می‌شد.

به منظور این که مقاومت و عمر چوب را بررسی کنند، تحقیقات و مطالعات بسیاری در کشورها انجام شد و اولین کشوری که توانست نتایج موفقیت آمیزی به دست آورد، فنلاند بود. بعد از بررسی‌های مختلف این نتیجه به دست آمد که اگر چوب معمولی با جریان هوا و بخار آب حرارت دهی شود، باعث خارج شدن رطوبت چوب از عمق آن شده و این مورد سبب مقاوم شدن آن در برابر رطوبت و عوامل دیگری نظیر آفت و تغییر شکل و اندازه، می‌شود.

مراحل تولید چوب ترموود

مرحله ۱ – ابتدا تنه درخت را شرکت جنگلداری برش می‌زند و سپس چوب‌هایی که برش خورده‌است وارد کوره‌های بزرگ مخصوصی می‌شود. در مرحله اول چوب‌ها را در دمایی بین ۱۰۰ درجه تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد قرار می‌دهند و این کار رطوبت موجود در سطح چوب را کاهش می‌دهد و خشک می‌کند.

مرحله ۲ – در مرحله دوم ضمن حفظ شرایط قبلی دما را بین ۱۸۰ درجه تا ۲۲۰ درجه افزایش می‌دهند. این کار رطوبت موجود در عمق چوب را تبخیر کرده و همچنین صمغ چوب‌ها را از میان می‌برد. چوب‌ها در حدود ۳۲ ساعت در همین وضعیت قرار می‌گیرند تا رنگ چوب‌ها به قهوه‌ای روشن تغییر کند. لازم به ذکر است مدت زمانی که برای فرایند ترموود لازم است بسته به نوع چوب فرق می‌کند. زمانی که قبل‌تر ذکر شد برای چوب درخت کاج  بود.

مراحل-تولید-چوب-ترموود

مرحله ۳ – در این بخش از مراحل تولید چوب موود آب خنک را به صورت یکباره می‌پاشند، در واقع این شک دادن به چوب‌ها است و باعث خنک شدن آن‌ها می‌شود. دمای چوب‌ها پس از خنک سازی به ۱۰۰ درجه رسیده و سپس دمای چوب‌ها به دمای محیط در می‌آید. در این زمان جذب رطوبت توسط چوب‌ها انجام می‌گیرد و این میزان رطوبت از بین ۴ تا ۶ درصد بیشتر نمی‌شود و به همین میزان باقی خواهد ماند.

نکته‌ای که در فرایند ترمو مهم است، وجود بخار آب در تمامی مراحل ترمو کردن چوب به شمار می‌آید. این شوک‌های حرارتی باعث در هم شکستن بافت‌های سلولوزی چوب داخل هم می‌شود و دیگر حشرات و آفات نمی‌توانند به عنوان ماده غذایی جهت تغذیه از آن استفاده کنند. از دیگر مزیت‌های ترموود ترکیب نشدن مولکول آب با چوب است که موجب جلوگیری از پوسیدگی و تغییر در ابعاد آن می‌شود. آن چه که در این فرایند اهمیت دارد استفاده نکردن از مواد شیمیایی است و پس از اتمام فرایند، چوب در برابر بارندگی و رطوبت و تغییر شکل دارای مقاومت می‌شود.

بررسی ویژگی‌ها بعد از مراحل تولید چوب ترموود

تمامی خواص موجود در ترموود از آزمایشاتی به دست آمده‌است که در این چند سال بر روی عملیات حرارتی در فرآیند ترموود صورت پذیرفته‌است. از این خواص باید به عنوان یک راهنمای اصولی برای تفاوت میان قطعات چوبی استفاده کرد. این خواص بر اساس اطلاعات کنونی است. تمامی خواص بدون در نظر گیری مقاطع ترموود و یا ابعاد ترموود یکسان و یک شکل بوده و شاهد تفاوتی شیمیایی از لحاظ سلولی روی گونه چوبی آن مثلا سخت چوب‌ها و یا نرم چوب‌ها نخواهیم بود.

در روند ترمود برای این که نتایج آزمون‌های قبلی تایید شود و همچنین یک پایگاه داده آماری در مورد مهم‌ترین خواص ترموود جمع آوری شود، آزمایش‌های بیشتر به طور مداوم نیز انجام می‌پذیرد و در آخر هم کاربردهای مختلف چوب ترمو نیز بسته به نوع چوب فرق دارد. آزمایشات بسیاری را نیز در فرایند ترموود بر روی سوزنی برگان (کاج و صنوبر) نیز انجام داده‌اند‌. برخی از این آزمایشات را نیز بر روی پهن برگان نیز انجام داده‌اند. بین صنوبر و کاج تفاوت بسیار زیادی وجود ندارد. در بین آن‌ها تفاوت چشمگیر در چگالی و نوع گره آن‌ها نمایان می‌شود.

 

 

 

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X