ترکیب ورق کامپوزیت

تفاوت HPL و ورق کامپوزیت

در این مطلب قصد داریم درمورد تفاوت HPL و ورق کامپوزیت برای شما توضیح دهیم. اگر می‌خواهید درمورد هر یک از این دو اطلاعات بیشتری به دست آورید و نتیجه خوبی را برای مقایسه آن‌ها کسب کنید، تا انتهای مطلب را دنبال کنید.

مقایسه ورق کامپوزیت با ورق HPL

کامپوزیت به عنوان یک پانل سبک وزن محسوب می‌شود که دارای کاربردهای داخلی و خارجی است. این ورق‌های کامپوزیت اول در اروپا توسعه یافتند و تولید شدند و اکنون در خاور میانه آن‌ها را می‌سازند. آلومینیوم فلزی است کاملاً عمومی و رایج و در حوزه‌های وسیعی دارای کاربرد است. از این فلز برای ایجاد تمام انواع محصولات، از صنایع هوافضا گرفته تا وسایل آشپزخانه، استفاده می‌شود.

این موارد کاربردی متنوع، نیازمند متریالی انعطاف پذیر است و آلومینیوم برای این کار مناسب به نظر می‌رسد. خواص مطلوب آلومینیوم محبوبیت و شهرت عظیم آن را تضمین می‌کند.همچنین آلومینیوم یک عنصر شیمیایی محسوب می‌شود که دارای ویژگی‌های مختلفی است. به طور مثال این فلز به ویژگی‌هایی چون نرم بودن، نقره‌ای رنگ بودن و چکش پذیری معروف است. آلومینیوم را در دسته فلزات سبک وزن قرار می‌دهند، اما برخی از آلیاژ‌های آلومینیوم از فولادهای ساختمانی هم استحکام بیشتری دارند. برای هدایت الکتریکی و گرمایی به خوبی عمل می‌کند و نور و گرما را به خوبی منعکس می‌کند. آلومینیوم در اکثر موارد کاربردی، دارای مقاومت به خوردگی زیادی بوده و فلزی غیر سمی است.

مقایسه ورق کامپوزیت با ورق HPL

ترکیب ورق کامپوزیت

موادی که کامپوزیت را تشکیل می‌دهند دارای خواص فیزیکی یا شیمیایی متفاوتی هستند. هنگام ترکیب شدن این ماده‌ها با هم، تولید ماده دیگری اتفاق می‌افتد که دارای ویژگی‌های خاص خود است و آن را ماده “کامپوزیت” می‌نامند. پانل کامپوزیت آلومینیومی که به عنوان ACP  آن را می‌شناسند، محصولی صفحه تخت است که دو ورق آلومینیومی با یک هسته غیر آلومینیومی آن را تشکیل می‌دهند. هسته را نیز پلی اتیلن یا ترکیبی از پلی اتیلن و پرکننده معدنی مقاوم در برابر آتش تشکیل می‌دهند. این واقعیت که این نوع پانل‌ها را 2 نوع مواد مختلف (آلومینیوم و یک هسته پر از پلی اتیلن/ مواد معدنی) تشکیل می‌دهند، موردی است که باعث می‌شود آن‌ها به یک ماده “کامپوزیت” تبدیل گردند. دو نوع اصلی از پانل‌های کامپوزیت آلومینیومی (ACP) وجود دارد که به شرح زیر هستند:

ورق کامپوزیت نمای داخلی

ورق کامپوزیت نمای خارجی

تفاوت HPL و ورق کامپوزیت

تفاوت‌هایی بین ورق کامپوزیت و ورق اچ پی ال وجود دارد. مثلا از ورق HPL  در شرایط آب و هوایی خاص نمی‌توان استفاده کرد در حالیکه از ورق کامپوزیت می‌توان در تمامی شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کرد. از دیگر تفاوت HPL و ورق کامپوزیت، وجود مقاومت آن‌ها در برابر قارچ‌ها و مواد شیمیایی است مثلا ورق‌های HPL  اصلا دارای مقاومت نیستند و در مقابل ورق کامپوزیت کاملا در برابر مواد شیمیایی قوی دارای مقاومت است.

آن‌ها در خش پذیری سطحشان نیز تفاوت‌هایی دارند. در ورق HPL  این اتفاق شدیدتر بوده و دارای سطح نرمتری است و مقاومت چندانی در برابر خط و خش نخواهد داشت و از آن در محیط‌هایی که در معرض خط و خش هستند نمی‌توانیم استفاده کنیم. از جمله تفاوت HPL و ورق کامپوزیت که می‌توان به آن اشاره کرد ضد حریق بودن ورق کامپوزیت و اچ پی ال است. ورق‌های کامپوزیت به صورت ضد حریق قابل تولید هستند.

ورق HPL چیست؟

HPL  مخفف عبارتHigh Pressure Laminate  صفحاتی محسوب می‌شوند که وقتی لایه‌های سلولزی و رزنی‌های فنولیک ترکیب می‌شوند ایجاد می‌گردند. زمانی که این ترکیب در دمای بالای 180 درجه سانتی گراد و فشار 80bar  قرار می‌گیرد به صفحات محکم با مشخصات فنی ویژه تبدیل می‌شود.

سطوح نهایی این صفحات را با لایه‌های رنگین ( طرح چوب، طرح سنگ، طرح های دیجیتال، رنگ‌های ساده و مرکب و … ) و پوشش ضد خش می‌پوشانند. نام دیگر این ورق‌ها فرمیکا است که از لایه‌های مختلف کاغذ کرافت به وجود آمده‌اند. آغشته کردن لایه‌های مختلف کاغذ کرافت به همراه روکش نهایی ورق به رزین‌های ترموست و تبدیل آن‌ها در دما و فشار بالا به یک ورق متراکم و یکپارچه آن چیزی است که در فرآیند تولید این ورق‌ها اتفاق می‌افتد.

ورق‌های اچ پی ال شرایط بسیار مناسبی را برای طراحی نما برای طراحان فراهم می‌کنند. از مزایا آن‌ها می‌توانیم بگوییم نصب این ورق‌ها به عنوان یکی از مصالح نمای خشک آسان و سریع بوده، در برابر عوامل جوی مانند تابش آفتاب دچار تغییر رنگ نمی‌شوند، وزن سبکی دارند و شستشو آن‌ها به راحتی انجام می‌پذیرد.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X