چوب-مناسب-سونا-خشک

ترموود در طراحی آشپزخانه

چوب ترمو یا همان ترموود یکی از متریال‌های پرکاربرد ساختمان است. یکی از کاربردهای ترموود در طراحی آشپزخانه است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چوبی که رطوبت را جذب می‌کند و در اثر تابش نور خورشید دچار پوسیدگی می‌شود، چطور در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

ترموود دارای تفاوت‌های زیادی با چوب‌های معمولی است. چوب ترمو به دلیل تولید در حرارت بالا مقاومت خوبی در برابر انواع شرایط جوی دارد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا با طراحی و ساخت یک آشپزخانه چوبی بیشتر آشنا شوید.

 اجرای نمای ترموود در بخش های مختلف ساختمان

ویژگی‌های مهم در انتخاب متریال آشپزخانه

انتخاب متریال برای آشپزخانه اهمیت بیش‌تری نسبت به سایر قسمت‌های خانه دارد. پختن غذا و شستن ظرف‌ها سبب ایجاد رطوبت و تغییر دما در آشپزخانه می‌شود. از طرفی آشپرخانه از اتاق یا پذیرایی نیاز بیش تری به تمیز کردن دارد. همه این موارد به این معنی است که متریال مورد استفاده برای کف آشپزخانه، دیوار و کابینت باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • ضد رطوبت
  • برخورداری از قابلیت تعویض
  • قابل تعمیر
  • نصب آسان
  • ماندگادی مناسب
  • قابل نظافت و تمیز کردن

چرا ترموود در طراحی آشپزخانه مناسب است؟

چوب یکی از متریال‌های زیبا برای انواع سازه‌ها است و باعث فضای گرم و صمیمی در محیط می‌شود اما با گذشت زمان رطوبت را جذب می‌کند، پوسیده می‌شود یا تغییر رنگ می‌دهد. ترموود طی یک فرآیند خاص و در حرارت بسیار بالایی تولید می‌شود. از همین رو در برابر موارد مختلفی همچون حشرات، نور آفتاب، تغییرات دمایی، رطوبت، گرما و سرما دوام دارد. از مهم‌ترین دلایلی که ترموود برای آشپزخانه مناسب است، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ترموود-در-طراحی-آشپزخانه

  • ماندگاری بالا: ترموود با انواع شرایط محیطی سازگار است بنابراین ماندگاری نسبتاً بالایی در ساختمان دارد و بر خلاف سایر چوب‌ها دچار پوسیدگی و تغییر رنگ نمی‌شود.
  • مقاومت در برابر حرارت: شرایط تولید ترموود به گونه‌ای است که در برابر گرما تغییر شکل نمی‌دهد و حتی عایق گرما نیز محسوب می‌شود.
  • مقاومت در برابر رطوبت: بیش‌تر متریال‌هایی که از چوب تهیه می‌شوند با ترک خوردگی همراه هستند اما میزان مقاومت ترموود به حدی است که حتی در استخر، سونا و جکوزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بهداشتی بودن: ترموود رطوبت را جذب نمی‌کند و به میزان زیادی از نفوذ حشرات، باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند. از آنجایی که بهداشت حرف اول را برای یک آشپزخانه می‌زند، ترموود گزینه مناسبی است.

رنگ کردن چوب ترمو و مراحل آن

ساخت دیوار و کفپوش آشپزخانه با ترموود

یکی از کاربردهای دیگر ترموود در آشپزخانه ساخت دیوار است. از آنجایی که دیوارهای آشپزخانه در معرض بخار، دود، چربی و رطوبت قرار دارند، نیاز به نظافت بیش‌تری دارند. ترموود در طراحی آشپزخانه علاوه بر مقاومت در برابر این موارد و نظافت راحت، این امکان را دارد تا با سایر متریال‌ها ترکیب شود و دکورهای گوناگونی را رقم بزند.

مزایای چوب ترموود

کفپوش نقش مهمی را در ایجاد تعادل بصری برقرار می‌کند. متریال کف علاوه بر برخورداری از نظافت آسان، مقاومت در برابر رطوبت و سازگاری با سایر اجزای آشپزخانه باید وزن سنگین را تحمل کند و به راحتی قابل نصب و تعویض باشد. ترموود با در بر گرفتن همه این ویژگی‌ها می‌تواند گزینه خوبی برای کفپوش آشپزخانه به شمار رود.

ساخت کابینت با ترموود

کابینت همواره از مهم‌ترین بخش‌های آشپزخانه بوده‌است. کابینت‌های ترموود علاوه بر اینکه به آشپزخانه روح و جلا می‌بخشند، دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت هستند. همین مورد باعث می‌شود تا به راحتی در زیر سینک ظرف شویی، بالای گاز و در کنار لباسشویی نصب شوند‌.

آیا استفاده از ترموود در آشپزخانه محدودیت دارد؟

ترموود دارای مزایای زیادی نسبت به چوب‌های معمولی است و می‌تواند به عنوان یک متریال مناسب برای آشپزخانه مورد استفاده قرار گیرد. برای به کارگیری ترموود در طراحی آشپزخانه باید به ۲ نکته توجه کنید. با اینکه ترموود ضد رطوبت محسوب می‌شود اما در تماس مستقیم با مایعاتی مانند سرکه واکنش نشان می‌دهد. همچنین از نظافت ترموود با شوینده‌های قوی پرهیز کنید.

نکته بعدی مربوط به ویژگی‌های ترموود نیست بلکه به طراحی دکوراسیون و تناسب رنگ بندی اجزا در آشپزخانه مربوط می‌شود. چوب ترموود دارای تنوع زیادی است و طیف روشن و تیره را در بر می‌گیرد اما باید به تناسب رنگی که با سایر اجزا ایجاد می‌کند، توجه داشته باشید. به عنوان مثال اگر کفپوش دارای رنگ روشن است، کابینت‌ها یا دیوار باید رنگ تیره‌ای داشته باشند تا تناسب برقرار شود.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X