کامپوزیت زیستی

تمرکز بر روی کامپوزیت‌های زیستی در دوسالانه معماری 2023

در دوسالانه معماری امسال در ونیز/ایتالیا، تمرکز بر روی کامپوزیت‌های زیستی بود.

یک ماده پایدار برای پروفایل‌های پشتیبانی و گره‌های اتصال که توسط مؤسسه تحقیقاتی نساجی و الیاف آلمانی Denkendorf (DITF)، دنکندورف/آلمان توسعه یافته است، در Palazzo Mora طی دوسالانه از 20 می تا 26 نوامبر 2023 به نمایش گذاشته شد. اجزای فوق سبک نتیجه یک پروژه مشترک بین شرکای تحقیقات و صنعت است که توسط وزارت غذا و کشاورزی فدرال آلمان، بن تامین می‌شود. در آینده در زمینه معماری سیار و در آلاچیق ها و معماری با ظرفیت باربری پایین استفاده خواهند شد.

وظیفه DITF انتخاب مواد مناسب برای کامپوزیت زیستی و توسعه فرآیندهای تولید بود. برای دستیابی به بالاترین محتوای آلی ممکن، از الیاف کنف و کتان و سیستم رزین مبتنی بر روغن بذر کتان اپوکسید شده استفاده شد. این منابع طبیعی در هر دو فرآیند pultrusion و پرس گرم مورد استفاده قرار گرفتند.

پردازش الیاف طبیعی به محصولات با کارایی بالا چالش برانگیز است زیرا آنها ضخیم تر، ناهموارتر، مرطوب تر و همچنین حساس تر از الیاف با کارایی بالا ساخته شده از شیشه، کربن یا آرامید هستند. تا به امروز، الیاف طبیعی عمدتاً با استفاده از رزین های مبتنی بر نفت یا رزین هایی با محتوای زیستی بسیار پایین تراشیده شده اند. کامپوزیت های به دست آمده به چسبندگی فیبر ماتریس کافی دست پیدا نکردند، به همین دلیل است که خواص مکانیکی رضایت بخش نبود. در DITF، این مشکلات مربوط به مواد و فرآیند تا حد زیادی حل شد. به عنوان مثال، پیش خشک کردن رووینگ های فیبر طبیعی در pultrusion یک راه حل تعیین کننده بود. آنچه در مقیاس آزمایشگاهی در DITF موفقیت آمیز بود، می تواند در مقیاس صنعتی نیز اجرا شود. برای پاویلیون لایت پرو شل، باکی بال و برای نمایشگاه بینال، شریک پروژه CG-Tec GmbH، Spalt/آلمان، در مجموع 800 متر پروفیل لوله ای تولید کرد که به عنوان یک عنصر پشتیبانی استفاده شد. برای گره اتصال پروفیل های پشتیبانی، شرکای پروژه طرحی را ایجاد کردند که بر اساس آن ابزار قالب گیری مناسب برای فرآیند پرس گرم تولید شد. در پایان پروژه، بیش از 60 گره اتصال برای Buckyball در DITF با استفاده از این ابزار قالب‌گیری تولید شد که اکنون می‌توان بخشی از آن را در ونیز مشاهده کرد.

 

منبع خبر: https://www.textiletechnology.net/

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X