موارد استفاده ورق کامپوزیت

کاربرد ورق کامپوزیت در ایران

کاربرد ورق کامپوزیت در ایران به چه صورتی است؟ در سال‌های اخیر، ابزار و تجهیزات مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی پیشرفت کرده‌است؛ در نتیجه صنعت ساختمان سازی به عنوان یک صنعت مهم در دنیا شناخته می‌شود. به عنوان نمونه یکی از این تجهیزات ورق کامپوزیت است.

لیست بروز قیمت محصولات از ورق آلومینیوم تا انواع رنگ ها

این ورق‌ها به علت داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد در این صنعت بسیار محبوب هستند. در ایران نیز با توجه به افزایش جمعیت، ساختمان سازی یکی از صنایع مهم کشور است. در این مطلب به بررسی وجود ابزار ورق کامپوزیت در صنعت ساختمان سازی ایران می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

ورق کامپوزیت در ایران در چه ساختمان‌هایی کاربرد بیشتری دارد؟

در کشور ایران ساختمان‌های زیادی وجود دارد که هر کدام طراحی خاص و منحصر به فردی دارد. امروزه استفاده از ورق‌های کامپوزیت در ساختمان‌ها افزایش یافته است. یکی از کاربردهای مهم و اساسی این ورق‌ها در صنعت ساختمان سازی در بخش نمای بیرونی ساختمان است؛ زیرا ورق کامپوزیت ویژگی‌هایی همچون ضد زنگ بودن، سبکی، استحکام بالا، شکل پذیری و زیبایی دارد که این ویژگی‌ها سبب شده است تا استفاده از این ورق‌ها به عنوان یک جایگزین مناسب برای دکوراسیون سنتی در ساختمان‌ها شناخته شود. دلیل داشتن چنین ویژگی‌هایی این است که ورق کامپوزیت از دو لایه فلزی و یک لایه مرکب تشکیل شده است و لایه‌ای بودن آن، باعث ایجاد خواص بسیار زیادی در این ابزار شده است.

اجرای نمای کامپوزیت

علاوه بر کاربرد ورق کامپوزیت در نمای خارجی ساختمان‌ها، این ورق در موارد دیگری همچون ساخت دیوار‌های جدا کننده، پوشش سقف‌ها و آلاچیق‌ها، ‌سقف‌های متحرک، در‌ها و پنجره‌ها، دیوارکشی‌ها و کاشی‌های خارجی کاربرد دارد. همچنین در صنعت ساختمان سازی ورق کامپوزیت، در وسایل نقلیه، تابلوهای تبلیغاتی و این گونه موارد کاربرد دارد.

چرا ورق کامپوزیت در ایران کاربرد زیادی دارد؟

همان طور که اشاره شد، ورق کامپوزیت ویژگی‌های متنوع و منحصر به فردی دارد که این ویژگی‌ها، بسیاری از نیاز‌های کشور را برطرف می‌کند؛ به همین منظور در صنعت ساختمان سازی کشور ایران کاربرد بسیار زیادی دارد. به طور مثال یکی از ویژگی‌های این ورق، استحکام بالا و مقاومت شیمیایی آن است که دلیل آن لایه‌ای بودن ورق کامپوزیت است.

بهترین ورق کامپوزیت برای تابلو

در این لایه‌ها موادی استفاده شده است که این مواد سبب استحکام بالا، قابلیت نصب و حمل آسان این ورق‌ها می‌شود. همچنین کشور ایران، یک کشور زلزله خیز است بنابراین استحکام ساختمان‌ها بسیار اهمیت دارد. ورق‌های کامپوزیت در ایران، برای استحکام ساختمان‌ها کاربرد زیادی دارد.

کاربرد-ورق-کامپوزیت-در-ایران

ورق کامپوزیت علاوه بر استحکام بالا در شرایطی همچون در برابر رطوبت، بارش، اشعه خورشید دما و آب مقاوم است. کشور ایران، کشوری است که شرایط اقلیمی متفاوتی دارد بنابراین ابزار و تجهیزات ساختمانی باید در برابر شرایط اقلیمی متفاوت از مقاومت بالایی برخوردار باشند. بنابراین با استفاده از ورق‌های کامپوزیت می‌توان آسیب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی را کاهش داد.

این ورق‌ها دارای خواص دیگری همچون ضد زنگ بودن و داشتن قابلیت شکل پذیری هستند و همان طور که اشاره شد، بیشترین کاربرد ورق‌های کامپوزیت در نمای بیرونی ساختمان است؛ زیرا علاوه بر زیبایی در برابر باران و تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند، در نتیجه زنگ نمی‌زنند و استحکام بالایی دارند.

تاثیر استفاده از ورق کامپوزیت در ایران در بازدهی انرژی ساختمان‌ها

استفاده از ورق‌های کامپوزیت در ساختمان‌ها باعث افزایش بازدهی انرژی در ساختمان می‌شود؛ زیرا اغلب ورق‌های کامپوزیتی در نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند که این ورق‌ها با توجه به داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد خود، می‌توانند به مصرف بهینه انرژی کمک کنند. در ادامه به چگونگی مصرف بهینه این ورق‌ها می‌پردازیم:

  • بهبود عایق‌بندی حرارتی: لایه‌ فومی که در ورق کامپوزیت وجود دارد سبب جلوگیری از انتقال حرارت از داخل به بیرون و بالعکس می‌شود. داشتن این ویژگی باعث می‌شود تا سیستم‌های خنک کننده و گرم کننده، کارایی بیشتری داشته باشند و در نتیجه مصرف انرژی بهینه می‌شود.
  • بهره‌وری انرژی: استفاده از ورق‌های کامپوزیت در ساختمان‌ها سبب جلوگیری از نفوذ هوا و رطوبت می‌شود که این امر سبب می‌شود تا حرارت داخل ساختمان هدر نرود؛ در نتیجه بهره‌وری انرژی در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را به همراه دارد.
  • کاهش هزینه‌های انرژی: همان طور که اشاره شد، با استفاده از ورق‌های کامپوزیت در ساختمان‌ها می‌توان انرژی را به صورت بهینه مصرف کرد که در نتیجه هزینه‌های انرژی نیز مقرون به صرفه می‌شود.

سخن پایانی

سخن پایانی اینکه، ورق کامپوزیت‌ها با توجه به کیفیت طراحی و ساخت و انعطاف پذیری بالا برای آب و هواهای مختلف برای کشور چهارفصل ایران از انتخاب‎های ارزشمند و مناسب هستند. این ورق‌ها از مقاومت و استحکام فوق العاده‌ای برخوردار هستند که آن‌ها را برای شرایط مختلف مناسب کرده‌است.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X