کاربرد-ورق-کامپوزیت

ورق کامپوزیت نسوز

ورق کامپوزیت نسوز موضوعی است که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم. نام دیگر این ورق‌ها، ورق‌های کامپوزیت ضد حریق است؛ زیرا در برابر حرارت و آتش از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

این موضوع به دلیل وجود عناصر و موادی است که در روند تولید این ورق‌ها به کار می‌رود. این ورق‌ها به دلیل وجود قابلیت ضد آتش بودن، در صنایع مختلفی همچون ساختمان سازی، هوا و فضا، نفت و گاز و اینگونه موارد کاربرد دارند. در ادامه به بررسی کامل‌تر این کاربردها می‌‌پردازیم.

کاربرد ورق کامپوزیت نسوز در صنایع مختلف

همان طور که اشاره شد، این ورق‌ها به علت دارا بودن قابلیت ضد آتش، به عنوان یک ابزار مناسب در صنایع مختلف کاربرد دارند، که برخی از این صنایع عبارتند از:

  • صنعت هوا و فضا: در این صنعت از ورق‌های کامپوزیت ضد حریق، به منظور ساخت قطعات داخلی و خارجی هواپیماها و موشک‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا هواپیماها و موشک‌ها در ارتفاع‌های بالا پرواز می‌کنند و به همین دلیل نباید دچار آتش سوزی شوند.

انواع ورق کامپوزیت و قیمت آن

  • صنعت حمل و نقل: در این صنعت از این نوع ورق کامپوزیت در قسمت‌هایی از خودرو‌ها، قطار‌ها، قایق‌ها و ناوها که حرارت بسیار بالایی دارند استفاده می‌شود؛ تا این نواحی دچار آتش سوزی نشوند، به طور مثال می‌توان به موتور‌ها و سیستم‌های خنک کننده اشاره کرد.
  • صنایع نفت و گاز: در این صنعت از ورق‌های کامپوزیت ضد حریق به عنوان یک پوشش برای وسایلی همچون کابل‌ها، لوله‌ها، تجهیزات حفاری و سیستم‌های جداسازی استفاده می‌شود. علت استفاده از این ورق‌ها به عنوان یک پوشش در این وسایل، حفظ ایمنی در وقوع انفجار یا حرارت‌های بسیار بالا است.

ورق-کامپوزیت-نسوز

  • ساختمان‌ها: از دیگر کاربرد این ورق‌ها می‌توان به استفاده آن‌ها در ساختمان‌ها اشاره کرد. معمولاً این ورق‌ها در بخش‌هایی از ساختمان که حرارت زیادی دارند، همچون سیستم‌های عایق حرارتی، دیوارهای آتش بازدار و پوشش‌های آتش سوزی به کار می‌روند. استفاده از این ورق‌ها در ساختمان باعث می‌شود تا در وقوع انفجار یا آتش سوزی‌ها، ساختمان حداقل آسیب را داشته باشد.
  • صنایع الکترونیکی: از ورق کامپوزیت نسوز در برخی از تجهیزات الکترونی همانند باتری‌ها و کانکتورها، به عنوان یک عایق حرارتی و ضد آتش استفاده می‌شود.

انواع ورق کامپوزیت، کاربردها و تفاوت ها

عملکرد ورق‌های کامپوزیت ضد حریق در مواقع آتش سوزی

همان طور که اشاره شد، این ورق‌ها سبب جلوگیری از آتش سوزی و یا انفجار می‌شوند؛ زیرا در اغلب موارد از این ورق‌ها به عنوان یک عایق حرارتی استفاده می‌شود. اما در صورت آتش سوزی، عملکرد این ورق‌ها بسیار مناسب است؛ زیرا ورق‌های کامپوزیت در برابر حرارت و آتش از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند که در نتیجه در وقوع آتش‌سوزی، این ورق‌ها خواص خود را حفظ می‌کنند و آتش نمی‌گیرند.

ورق کامپوزیت طرح چوب

داشتن چنین ویژگی باعث شده است که این ورق‌ها در بسیاری از صنایع کاربرد داشته باشند؛ زیرا علاوه بر جلوگیری از آتش سوزی، هنگام آتش سوزی نیز از گسترش حرارت و آتش جلوگیری می‌کنند. آن‌ها در نهایت باعث کاهش آسیب‌های جانی و مالی می‌شوند. استفاده از این ورق‌ها علاوه بر اینکه سبب تقویت امنیت و مقاومت ساختمان می‌شود، سبب کاهش خطرات مربوط به آتش سوزی نیز می‌شود. در صورت وقوع آتش سوزی (به دلایل گفته شده) اطفای حریق نیز آسان‌تر و موثر‌تر است.

چگونگی تهیه ورق کامپوزیت نسوز

ورق کامپوزیت ضد حریق، از ترکیب چندین ماده مختلف که دارای خواص نسوز یا ضد آتش هستند، تهیه می‌شود. معمولاً این ورقه‌ها از ترکیب آلومینیوم، فیبر شیشه، سیلیکات کلسیم و مواد چسبنده به وجود می‌آیند. در ادامه فرایند تهیه این ورق‌ها را به صورت کامل بررسی می‌کنیم:

چگونگی تهیه ورق کامپوزیت نسوز

  • در ابتدا پروفیل‌های آلومینیوم که اصلی‌ترین مواد سازنده این ورقه‌ها هستند، تهیه می‌شوند. روند تولید این پروفیل‌ها شامل یک لایه آلومینیوم خالص در پشت و پوشش توسط لایه‌هایی که در برابر آتش مقاوم هستند؛ است.
  • در این مرحله، لایه‌ای را بر روی پروفیل‌های آلومینیوم قرار می‌دهند. این لایه از موادی تشکیل شده است که در برابر آتش از مقاومت بالای برخوردار هستند، همانند شیشه و سیلیکات کلسیم.
  • در این مرحله مواد چسبنده در بین لایه‌ها قرار می‌گیرد تا اتصال ایجاد شده بین لایه‌ها محکم شود. این مواد چسبنده از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. این موضوع سبب می‌شود تا ورق کامپوزیت به صورت یکپارچه نگه داشته شود.
  • در آخر ورق کامپوزیت ضد حریق، زیر فشار زیادی قرار می‌گیرد، تا اتصال لایه‌ها به یکدیگر کاملا محکم شود. به همین منظور در این مرحله از حرارت مستقیم برای فشرده سازی استفاده می‌شود.

سخن آخر

ما در این مقاله به بررسی ورق کامپوزیت نسوز پرداختیم و کاربرد و چگونگی تولید آن را بررسی کردیم و متوجه شدیم که این ورق‌ها باعث تقویت ایمنی و مقاومت ساختمان می‌شوند.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X