کفپوش بالکن چه مزایایی دارد؟

تفاوت ترموود با ام دی اف

تفاوت ترموود با ام دی اف چیست؟ این که تفاوت بین مصالح ساختمانی مختلف و چگونگی انتخاب متریال مناسب برای اجرای هر پروژه‌ای را بدانیم چیزی است که مرز بین موفقیت و عدم موفقیت را تعیین می‌کند. برخی از مواد به یکدیگر شبیه هستند و گاهی باعث سردرگمی مجریان طرح‌های عمرانی، می‌شوند. در این مقاله به صورت کامل در مورد دو موردی که تقریبا مشابه هستند به نام‌های ام دی اف و ترموود و چگونگی تشخیص تفاوت بین آن‌ها توضیح می‌دهیم.

ام ‌دی‌ اف چیست؟

ام دی اف به عنوان تخته فیبری با چگالی متوسط به شمار می‌آید که نسبت به چوب به ‌صرفه‌تر و نسبت به تخته سه ‌لا بسیار تطبیق ‌پذیر‌تر است. در بعضی مواقع، ام دی اف حتی از برخی محصولات مهندسی شده به ظاهر بهتر نیز خوب‌تر عمل می‌کند.

دلیل آن بسیار ساده بودن کار با آن است. بر خلاف چوب، ام دی اف دارای هیچ گره‌ای روی بافت خود نبوده و سطح آن کاملا صاف است. این ویژگی اره را قادر  می‌سازد تا بدون این که ترکی ایجاد کند، تخته را برش زده و برای استفاده مهیا کند.

ام دی اف برای پروژه‌های نجاری سبک، مانند قفسه بندی و ساخت کابینت، می‌تواند به خوبی عمل کند. شروع فرآیند تولید ام دی اف از ورود خاک اره و خرده چوب به خط تولید انجام می‌گیرد. این خرده چوب‌ها در مرحله بعد وقتی آسیاب می‌شوند به نوعی محصول فرعی صنعتی تبدیل می‌شوند. بعد از آن مخلوط شدن الیاف چوب با رزین و موم صورت می‌گیرد تا به صورت پانل در آید.

این پانل‌ها در اثر گرما و فشار شدید فشرده و سفت می‌شوند و در نهایت به تخته‌هایی که دارای پوسته‌ای سخت است بدل می‌شوند. در مرحله آخر، سنباده زدن آن‌ها توسط ماشین‌های غول‌ پیکری انجام می‌شود تا قبل از برش دادن آن‌ها به ابعاد ثابت، ظاهری صاف و ابریشمی پیدا کنند.

انواع ام دی اف

طبقه بندی ام دی اف را می‌توان هم بر طبق ویژگی‌ها و هم بر طبق روکشی که در تولید استفاده می‌شود انجام داد. ام دی اف‌ها را از نظر ویژگی‌ها به دسته های زیر تقسیم می‌کنند:

  • ام دی اف‌هایی که در برابر رطوبت مقاوم هستند و مناسب برای مناطق مرطوب هستند.
  • ام دی اف‌هایی که ضد حریق هستند و بیشتر در آشپزخانه به کار می‌روند.
  • ام دی اف‌هایی که فوق سبک هستند و تقریبا دارای وزن سی درصد کمتر از ام دی اف استاندارد بوده و برای ساخت مبلمان آن‌ها را به کار می‌برند.

طبقه بندی این محصول از نظر نوع روکش شامل انواع زیر می‌شود:

تفاوت-ترموود-با-ام-دی-اف

  • ام دی افی که با روکش‌های چوبی با کیفیت پوشیده شده، در مقایسه با انواع دیگر ام ‌دی ‌اف روکش شده، مراقبت و نگهداری بیشتری را می‌طلبد. همچنین از آن‌ها برای طراحی دکوراسیون داخلی ادارات، سالن‌های کنفرانس و دیوارهای داخلی واحدهای مسکونی استفاده می‌شود.
  • ام دی اف روکش شده با لمینت نوع دیگریست که به عنوان جایگزین عالی برای تخته سه‌ لا به کار می رود و باعث مقاوم و با دوام شدن آن در برابر خراش می‌شود. این تخته‌ها بیشتر برای ساخت پارتیشن، پانل، کمد، درب، رومیزی و… به کار می‌رود.

تفاوت ترموود با ام دی اف چیست؟

به الوارهایی که از چوب طبیعی تهیه می‌شود ترموود می‌گویند. ترموود فقط طی یک فرایند اصلاح حرارتی خاص و بدون به کار بردن هیچ گونه ماده شیمیایی درست می‌شود. ام دی اف  به عنوان یک فرآورده مصنوعی به شمار می‌آید و شامل ترکیبی از 82 درصد خرده چوب، 9 درصد چسب رزین اوره فرمالدئید، 8 درصد آب و 1 درصد موم پارافین می‌باشد.

برای تولید این تخته‌ها، چوب‌های سخت یا نرم را خرد کرده و آن‌ها را به الیاف چوب تبدیل می‌کنند و سپس این ماده را با چسب موم و رزین ترکیب کرده و کار را ادامه می‌دهند. برای این که تخته‌های ام دی اف را تهیه کنند یک دستگاه پرس خاص که فشار بالا و دمای زیادی دارد را به کار می‌برند. در نهایت می‌توان اصلی‌ترین تفاوت ترموود با ام دی اف را این طور بیان کنیم که ترموود یک متریال طبیعی است که از چوب خالص ساخته شده، ولی ام‌ دی ‌اف یک فرآورده تولید شده با خرده چوب است.

دلیل استفاده از ام دی اف

اصلی‌ترین مزایایی که باعث می‌شود از ام دی اف استفاده کنیم به شرح زیر هستند:

  • نسبت به سایر انواع چوب انعطاف ‌پذیری بیشتری دارند.
  • قابلیت فرم ‌دهی آسان را دارند.
  • دارای ثبات ابعادی بالا هستند(ام دی اف برخلاف چوب طبیعی منبسط یا منقبض نخواهد شد)
  • نسبت به چوب طبیعی دارای قیمت پایین‌تری است.
  • دارای سازگاری و استحکام بالایی است.
  • متراکم، مسطح و سفت است.
  • فاقد گره است.
  • دارای قابلیت‌هایی همچون روکش‌ کاری، برش‌ کاری، سوراخ کردن و ماشین‌ کاری بدون آسیب ‌دیدگی است.
  • از قدرت کشش بالایی روی سطح برخوردار است.

بین ترموود و ام دی اف کدام را انتخاب کنیم؟

پاسخ این سوال وابسته به عوامل مختلفی است. به عنوان نمونه مواردی چون هدف شما از خرید این محصولات و محلی که قرار است در آنجا از آن‌ها استفاده کنید بر این انتخاب تاثیرگذار است. افزون بر این ترجیحات شخصی شما و میزان بودجه‌ در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه نیز بسیار مهم تلقی می‌شود. با توجه به توضیحاتی که درمورد تفاوت ترموود با ام دی اف ذکر کردیم می‌توانید در این باره تصمیم بگیرید.

 

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X