ورق-کامپوزیت-ضد-حریق

ورق کامپوزیت ضد حریق

ورق کامپوزیت ضد حریق را دو ورق آلومینیوم و یک هسته مرکزی تشکیل می‌دهد. این نوع ورق در برابر آتش مقاوم است و به صورتی توسعه یافته‌است که معماران و طراحان قادر باشند الزامات راندمان آتش را که سازمان‌ بین المللی تنظیم کرده‌است، اجرا کنند. این ورق‌ها چه قیمتی دارند؟ چه انواعی دارند؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوالات را بدانید و با اجزای تشکیل دهنده و موارد مرتبط با این ورق‌ها آشنا شوید، تا انتهای مطلب را دنبال کنید.

خدمات و محصولات دنیای کامپوزیت

 اجزای تشکیل دهنده ورق کامپوزیت ضد حریق

هر نوع کامپوزیتی شامل دو لایه آلومینیوم و یک هسته میانی و سایر اجزاء می‌شود. در صورتی که تمام این لایه‌های ذکر شده توسط تولید کننده کامپوزیت‌های ضد حریق، به صورت ضد حریق تولید شود به طور کلی چنین ورق کامپوزیتی را خواهیم داشت.

نکته قابل توجه این است که ورق‌های ضد حریق تا یک حدی می‌توانند در برابر آتش مقاومت کنند. این چقدر بتوانند تحمل کنند به گریدهای مختلف بستگی دارد، اما این که توان و تحمل بسیار زیادی داشته باشند بسیار مهم است. در تمام جهان یک زمان مشخص برای تحمل در نظر می‌گیرند و به طور معمول آن را زمان استاندارد ضد حریق کامپوزیت می‌نامند.

انواع ورق کامپوزیت‌های ضد حریق

کامپوزیت ضد حریق استاندارد، در انواع مختلفی در بازار موجود است که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ورق‌های کامپوزیت PVDF ضد حریق
  • ورق‌های کامپوزیت NANO ضد حریق
  • ورق‌های کامپوزیت طرح سنگ ضد حریق
  • ورق‌های کامپوزیت طرح چوب

تمامی این انواع کامپوزیت‌هایی که ذکر شد هم به طور کاملا استاندارد و یا این که تقلبی در بازار وجود دارد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که چگونه فرق کامپوزیت‌های ضد حریق غیر استاندارد با کامپوزیت‌های ضد حریق استاندارد را بفهمیم؟ شاید این از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی باشد که مانند اکثر افراد در حین خرید ورق کامپوزیت‌های ضد حریق برای شما پیش آمده باشد. به همین جهت اگر شما هم از آن افرادی هستید که این دغدغه را دارید ویژگی‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم را مد نظر داشته باشید.

ویژگی‌های ورق کامپوزیت ضد حریق

انواع ورق کامپوزیت‌های ضد حریق 

  • این نوع ورق کامپوزیت، هسته معدنی نسوز دارد.
  • ورق کامپوزیتی که ضد حریق است، گاز سمی در زمان آتش سوزی نخواهد داشت.
  • این نوع ورق کامپوزیت دارای وزن سبک است.
  • در خمش دارای استحکام است.
  • ورق کامپوزیتی که ضد حریق می‌باشد، دارای سطح صیقلی است.
  • در برابر نور فرابنفش خورشید دارای مقاومت بالایی است.
  • این نوع ورق کامپوزیت در مقابل باران‌های اسیدی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • در برابر پوسته شدن رنگ و مسطح بودن پوشش پایداری بالایی دارد.

قیمت کامپوزیت‌های ضد حریق

نوع موادی که در آن به کار برده می‌شود قیمت ورق‌ کامپوزیت‌های ضد حریق را تعیین می‌کند. باید بدانید که کامپوزیت‌های ضد حریق باید تاییدیه آتش نشانی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را دارا باشند. بعضی از شرکت‌ها هستند که فقط خود ورق کامپوزیت‌های ضد حریق را می‌فروشند و بعد از این که خرید انجام دادید باید تاییدیه آتش نشانی را خودتان دریافت کنید.

 کامپوزیت‌های ضد حریق در ساختمان مسکونی

کامپوزیت ضد حریق در ساختمان‌های مسکونی و ساختمان‌های تجاری به کار می‌رود. ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم ساخته و طراحی شده در کارخانجات، باید از مراحل آزمایشگاهی مختلفی عبور ‌کنند. برخی از نماهای کامپوزیت را به صورت ضد حریق تولید می‌کنند که اکثرا این نماها در مناطق مهم مسکونی، تجاری و جایگاه‌های سوخت به کار برده می‌شود.

مواد تشکیل دهنده ورق‌های کامپوزیت پلی اتیلن و آلومینیوم هستند که ترکیبات این مواد و نحوه ساخت آن باعث شده  در برابر آتش، مقاومت بسیار خوبی داشته باشند. این موضوع باعث استقبال ارگان‌های دولتی مانند شهرداری‌های استان‌ها از این محصول شده‌است.

ورق‌های آلومینیوم ضد حریق

ورق‌های آلومینیومی ضد حریق، دارای گرید بندی‌های مختلفی است. گرید بندی‌های تولید شده در ایران گرید B  و گرید A  هستند. دقت کنید ورق کامپوزیتی که می‌خرید، حتما گواهینامه فنی مرکز، تحقیقات راه مسکن و شهرسازی را داشته باشد. همچنین گرید B  دو درجه B1  نرمال و B1  پلاس دارد که در نوع پلی اتیلن مصرفی با هم تفاوت دارند.

B1نرمال از ورق‌های کندسوز به شمار می‌آید و B1  پلاس از ورق‌های خود خاموش شونده شناخته می‌شود. گرید A   را نیز در دسته بندی ورق‌های کاملا نسوز قرار می‌دهند. پلی اتیلن آن را معمولا هسته آلومینیومی و یا پلی اتیلن A   تشکیل می‌دهد. ورق‌های هانی کامب یا لانه زنبوری و ورق‌های تری دی پنل را در گرید بندی A  می‌گذارند.

 

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X