ورق-کامپوزیت-آینهای

انواع ورق کامپوزیت و قیمت آن

ورق کامپوزیت از متریال‌های جدید ساختمانی است که دارای تنوع زیادی است. انواع ورق کامپوزیت شامل ورق طرح چوب، آیینه‌ای، کند سوز و…. می‌شود. با گذشت زمان و افزایش جمعیت دیگر استفاده از متریال‌های سنتی کافی نبود و صرف نمی‌کرد.

از همین رو به ساخت متریال‌های جدید روی آوردند. ورق کامپوزیت یکی از پرکاربردترین متریالی است که در نمای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. البته با توجه به نوع و رنگ کاربرد هر یک نیز متفاوت می‌باشد. در ادامه تقسیم بندی ورق کامپوزیت را بیان می‌کنیم.

اجرای نمای کامپوزیت

ورق کامپوزیت و کاربرد آن

از مهم‌ترین خصوصیت ورق کامپوزیت ساختار لایه‌ای آن است. کاربرد ورق کامپوزیت با توجه به ساختار آن تعیین می‌شود. ورق کامپوزیت همواره مورد توجه سازنده‌ها و متخصصان ساختمان بوده زیرا دارای ویژگی‌هایی نظیر سبکی، انعطاف پذیری، نصب آسان، عایق صوت و حرارت، تعویض و ترمیم، تنوع بالا و هزینه پایین است. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم ورق کامپوزیت سبکی است که برای ساختمان‌های بلند توجه ویژه‌ای به این شاخصه می‌شود.

انواع ورق کامپوزیت، کاربردها و تفاوت ها

با این که هزینه ورق کامپوزیت نسبت به برخی از متریال‌ها مقرون به صرفه است اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر ورق‌ها از خاصیت‌های بیش‌تری برخوردار باشند، قیمتشان نیز افزایش پیدا می‌کند. این خاصیت‌ها می‌تواند شامل ضد حریق، ضد رطوبت، ضد ضربه و عدم پوسیدگی باشد.

انواع ورق کامپوزیت بر اساس روکش

تقسیم بندی ورق کامپوزیت بر اساس پوشش همان ظاهری است که در نمای ساختمان مشاهده می‌کنیم. به عنوان مثال نمای یک ساختمان ممکن است چوبی باشد یا سنگی. یکی از مزایای ورق کامپوزیت این است که بیش‌تر نماهای ساختمانی نظیر سنگی، چوبی، آیینه‌ای و… را شبیه سازی می‌کند.

  • آیینه‌ای: طرح آیینه‌ای ورق کامپوزیت از آیینه‌های بسیار فشرده و رنگ‌های پوششی مخصوصی تشکیل شده‌است. آیا ورق‌های آیینه‌ای می‌شکنند؟ ورق‌های کامپوزیت آیینه‌ای علاوه بر ضربه در برابر آب، باد و نور خورشید نیز مقاوم هستند‌.

انواع ورق کامپوزیت بر اساس روکش

  • طرح سنگ: سنگ نمای زیبایی را در ساختمان به وجود می‌آورد اما با مشکلاتی مانند شکستگی و سنگینی وزن همراه است. به همین دلیل در هر نمایی قابل استفاده نیست. ورق کامپوزیت طرح سنگ بر خلاف سنگ نسبت به ضربه و خوردگی مقاوم است.
  • چوب: ورق کامپوزیت طرح چوب مزایای بیش‌تری نسبت به چوب دارد. از مهم‌ترین مزایای این ورق می‌توان به قابلیت شست و شو، مقاومت در برابر نور خورشید و پوسیدگی، انعطاف پذیری و ضد آب بودن اشاره کرد. این موارد در چوب وجود ندارد.
  • طرح آجر: آجر در برابر رطوبت و نور خورشید مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد اما وزن سنگینی دارد. همین عامل باعث می‌شود تا در مناطق زلزله خیز و ساختمان‌های بلند متریال مناسبی نباشد. ورق کامپوزیت طرح آجر علاوه بر اینکه عایق رطوبت محسوب می‌شود، دارای وزن سبکی است و می‌تواند به جای آجر استفاده شود.

انواع ورق کامپوزیت بر اساس پوشش رنگ

همان طور که ظاهر نمای ساختمان اهمیت دارد، کیفیت و ماندگاری نیز حائز اهمیت است. پوشش رنگ باعث افزایش ماندگاری می‌شود و کیفیت محصول را حفظ می‌کند‌.

  • PVDF: این نوع پوشش از رزین فلوئوروکربن، رنگ، حلال استر و الکل به وجود آمده‌است و در برابر شرایط گوناگون نظیر باران اسیدی، نور خورشید، ضربه، گرما و سرما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • FEVE: فناوری flouro ethylene vinyl etherمخفف واژه FEVE است که باعث ایجاد یک سطح براق روی ورق می‌شود.
  • Polyester: لایه پوشش پلی استر بسیار ساده بوده و در برابر شرایط مختلف جوی اعم از رطوبت، نور خورشید و باد آسیب پذیر است بنابراین این نوع ورق‌ها بیش‌تر در نمای داخلی کاربرد دارند.

انواع ورق کامپوزیت ضد حریق

همان طور که پیش نیز اشاره کردیم ساختار ورق کامپوزیت به صورت لایه‌ای است. لایه مرکزی یا همان هسته ورق شامل موادی است که میزان خاصیت ضد حریقی را مشخص می‌کند.

  • کامپوزیت معمولی: ورق کامپوزیت معمولی متشکل از مواد پلی اتیلین است که در برابر آتش می‌سوزد. هزینه مناسب و صرفه اقتصادی تنها دلیل تولید این نوع ورق‌ها است.
  • کامپوزیت آلومینیوم کند سوز: در ساخت ورق کامپوزیت آلومینیوم کند سوز علاوه بر مواد پلی اتیلین مواد دیگری نیز به کار برده می‌شود تا مقاومت ورق در برابر آتش افزایش یابد. البته مقاومت این ورق‌ها در برابر آتش سوزی نسبی است.
  • کامپوزیت آلومینیوم نسوز: ورق کامپوزیت آلومینیوم نسوز حاوی مواد پلی اتیلین نیست و به جای آن از مواد معدنی کمک می‌گیرند تا در برابر حریق نسوزد و ماندگار باشد.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X