آلاچیق و پرگولا

آلاچیق یا پرگولای چوبی

آلاچیق یا پرگولای چوبی یکی از انواع آلاچیق‌ها است که محبوبیت زیادی در بین عموم دارد و در روف گاردن، باغ و ویلاها قابل اجرا است. چوب از گذشته تا کنون به دلیل مزایایی نظیر سبکی و مقاوم در انواع سازه‌ها کاربرد داشته است. همچنین استفاده از چوب باعث ایجاد فضایی گرم و آرامش بخش می‌شود و از استرس می‌کاهد.

همه این عوامل به محبوبیت و کاربرد چوب در سازه‌ها و به ویژه آلاچیق‌ها افزوده است. ترموود نوعی چوب است که برای نمای خارجی ساختمان، دیوارها، کف و آلاچیق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترموود دارای مقاومت بالایی است و عایق صدا و حرارت است. به همین دلیل به عنوان یک متریال مناسب برای ساخت آلاچیق به شمار می‌رود.

خدمات و محصولات دنیای کامپوزیت

آشنایی با چوب ترمو

قبل از اینکه بخواهیم به آلاچیق و پرگولای چوبی بپردازیم، می‌خواهیم چوب ترمو را معرفی کنیم. ترموود یا چوب ترمو در حرارت بسیار بالایی تولید می‌شود تا ساختار سلولی چوب تغییر یابد. این کار باعث افزایش مقاومت، کاهش رطوبت و عمر طولانی چوب می‌گردد.

مزایای ترموود باعث شده تا کاربرد گسترده‌ای در سازه‌ها داشته باشد. چوب ترمو در قسمت‌های مختلفی از ساختمان مانند دیوار پوش، نرده، کف پوش، استخر، سونا، پله‌ها، روف گاردین، آلاچیق و پرگولا به کار می‌رود.

آیا آلاچیق با پرگولا فرق دارد؟

پرگولا با سقف یا بدون سقف ساخته می‌شود و معمولاً برای قسمت‌های ورودی باغ یا ویلا کاربرد دارد. پایه‌های پرگولا با گل و گیاه مزین می‌شود تا نمای زیباتری پیدا کند. آلاچیق حتماً دارای سقف بسته است، محیط پوشیده‌تری دارد و برای تفریح و استراحت ساخته می‌شود.

بنابراین تفاوت‌هایی بین نوع ساختار، کابرد و طراحی پرگولا و آلاچیق وجود دارد. البته فرق زیادی در مصالح و متریال این دو سازه وجود ندارد. به همین دلیل به نظر بسیاری از کارشناسان پرگولا از خانواده آلاچیق محسوب می‌شود.

آلاچیق یا پرگولای چوبی

آلاچیق یا پرگولا به سازه‌ای گفته می‌شود که یک سقف دارد و اطراف آن باز است. آلاچیق معمولاً برای تفریح در فصول گرم سال استفاده می‌شود. در آلاچیق می‌توان امکانات مختلفی همچون باربیکیو را اعمال نمود. متریال‌هایی مانند شیشه، آجر، سنگ، فلز و چوب برای ساخت آلاچیق کاربرد دارند.

از آنجایی که بیش‌تر آلاچیق‌ها در فضای سبز ساخته می‌شوند، چوب به عنوان یک متریال محبوب برای ساخت آن‌ها به شمار می‌رود زیرا سازگاری بهتری با محیط و افراد برقرار می‌کند. آلاچیق چوبی به دو روش شیروانی و مسطح قابل ساخت است. در آلاچیق شیروانی طاق‌ها به صورت شیب دار در مرکز به هم می‌رسند. آلاچیق مسطح همان طور که از نامش هم پیداست، دارای سقف مسطحی است که البته شیب بسیار کمی دارد تا آب باران روی سقف باقی نماند.

آلاچیق-یا-پرگولای-چوبی

چه متریالی برای آلاچیق چوبی مناسب است؟

ترموود به دلیل ویژگی‌های زیر به عنوان یکی از بهترین متریال‌های چوبی برای ساخت آلاچیق یا پرگولای چوبی به شمار می‌رود.

  • مقاوم در برابر انواع شرایط محیطی: چوب ترمو در برابر انواع آب و هوا اعم از گرما، سرما، خشکی و رطوبت مقاومت خوبی دارد. به همین دلیل در تمامی مناطق کشور قابل استفاده است.
  • عایق حرارت و رطوبت: یکی از مشکلات چوب جذب رطوبت و به تبع آن ترک خوردگی است اما ترموود ضد آب می‌باشد و به همین دلیل در فضاهای باز استفاده می‌شود. از آنجایی که آلاچیق‌ها محل استراحت و تفریح هستند، باید متریالی انتخاب شود که گرمای محیط و آفتاب را به خود جذب نکند که ترموود دارای این ویژگی است.
  • مقاوم در برابر حشرات و پوسیدگی: از دیگر مشکلات چوب پوسیدگی، رشد قارچ و خوردگی آن توسط حشرات است. به خصوص اگر چوب در فضای سبز و باز باشد. در فرآیند تولید ترموود، مواد مغذی را از آن خارج می‌کنند تا دیگر این مشکلات به وجود نیاید.
  • عدم حساسیت: برخی از متریال‌ها حاوی مواد شیمیایی و رنگ مصنوعی هستند و در شرایط گوناگون به خصوص گرما با تغییر رنگ و واکنش پذیری همراهند که برای سلامتی بسیار مضر است. چوب ترمو بدون هیچ گونه مواد شیمیایی تولید می‌شود و رنگ آن کاملاً طبیعی است. به همین دلیل ترموود دارای خاصیت ضد حساسیتی می‌باشد.
  • عایق صوت و صدا: یکی دیگر از مزایای استفاده از چوب ترمو برای آلاچیق یا پرگولای چوبی کاهش سر و صدا است.
  • سازگاری با محیط: چوب با فضای سبز سازگاری بهتری نسبت به سایر متریال‌ها دارد. ترموود دارای رنگ و ظاهری طبیعی است که به سازگاری با محیط می‌افزاید.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X